Informatie voor leerkrachten
Juist in de schoolse situatie wordt er van kinderen op motorisch gebied veel geëist. Jonge kinderen die een verkeerde houding of motoriek aanleren kunnen daar veel last van hebben, lichamelijk maar ook sociaal. Bij elke leeftijd horen bepaalde motorische vaardigheden. Een basisschoolkind leert steeds verfijndere en ingewikkelde vaardigheden.
In de klas of tijdens de gymnastieklessen kan het u opvallen dat een leerling:
- motorisch onhandig, houterig is
- vaak valt of struikelt
- overmatig (faal)angstig is
- een slechte en/of slappe lichaamshouding heeft
- niet stil kan zitten
- slechte schrijfmotoriek heeft
- in motorische ontwikkeling achter lijkt te blijven t.o.v. leeftijdsgenootjes
Bewegingsproblemen kunnen veel invloed hebben op het welbevinden van een kind en het functioneren in de klas. Leerkrachten hebben net als ouders/verzorgers en jeugdartsen een belangrijke signalerende taak.
Indien u twijfels heeft over de motoriek van een leerling, kunt u ouders adviseren contact op te nemen met de jeugdarts, huisarts of kinderfysiotherapeut. De kinderfysiotherapeut kan een onderzoek doen om het motorisch gedrag van het kind te beoordelen. Voor zo’n eerste onderzoek is geen verwijzing noodzakelijk.
Om de kinderfysiotherapeutische behandeling zo goed mogelijk te kunnen afstemmen op de hulpvraag en de omgeving van het kind is informatie van de leerkracht vaak gewenst. Daarnaast kan het fijn zijn als de leerkracht wat meer informatie krijgt over het motorisch functioneren van uw kind. We vragen daarom geregeld toestemming aan ouders om met de leerkracht te overleggen. Voor het behandelen van schrijfproblemen is samenwerken met de school altijd nodig.