Schrijfproblemen bij kinderen
Herkent u dit?
- Mijn kind heeft een opvallende pengreep
- Mijn kind heeft moeite met het voorbereidend schrijven
- Mijn kind schrijft onduidelijk of slordig
- Mijn kind ervaart pijn en/of vermoeidheid bij het schrijven
- Het tempo van het schrijven is laag
- Letters worden op een verkeerde manier geschreven of letters/ cijfers worden omgedraaid
- Mijn kind heeft moeite om tussen de lijnen te schrijven
Kinderen beginnen in groep 3 met schrijven. En dat is een moeilijke vaardigheid! De pen moet goed worden vastgehouden. De letters moeten niet te groot en niet te klein zijn en later moet schrijven ook nog lukken binnen de lijnen. Het schrijven moet een vloeiende beweging worden, want anders ontstaat er schrijfkramp.
Ook in de hogere groepen kunnen er schrijfproblemen voorkomen. Het schrijven kan slordig en onleesbaar zijn, het tempo kan onvoldoende zijn of het kind geeft pijnklachten aan tijdens of na het schrijven.
Wanneer de oorzaak ligt in de uitvoering van de schrijfbeweging, kan de kinderfysiotherapeut ingeschakeld worden.
Observatie en onderzoek bij schrijfproblemen
Wanneer het schrijven niet vanzelfsprekend gaat, wordt beoordeeld of er alleen sprake is van een schrijfprobleem of dat er ook problemen zijn in de fijne motoriek.
Met diverse schrijf- en handvaardigheidstests observeren we de fijne motorische vaardigheden en manier van schrijven. Ook bekijken we altijd de schrijfschriften van school en vragen we bij de leerkracht van het kind na of er ook sprake is van taal/ leesproblemen.
Kijk op de pagina meetinstrumenten voor de motorische testen die wij gebruiken.
Als er daadwerkelijk een schrijfprobleem aanwezig is, kan verder onderzoek uitwijzen of deze vooral van motorische aard is of dat er (tevens) sprake is van andere problematiek.
Dit kunnen problemen zijn van cognitieve aard (zoals spelling, grammatica, intelligentie) of gedragsproblemen.